Varför inte?? "Färja från Zakynthos - Pireus..."

Korintkanalen eller Korintiska kanalen är en viktig sjötransportled i Grekland. Den är endast 21 meter bred och karaktäriseras av sina lodräta väggar på upp till 87 meter där den löper genom Korintiska näset, mellan Korintiska viken och Saroniska bukten. Noterbart för kanalen är också att den i båda ändar har en ovanlig konstruktion med sänkbroar. Korinthkanalen invigdes 1893 men påbörjades redan år 67 av kejsar Nero.


Klicka på lilla kartan för att få den större om du är intresserad var den ligger
.




När bussen åkte över bron så tyckte jag nog den var
nästan helt torrlagd. Men men chaufförer i Grekland
kör för fort.


Hoppas du orkar läsa om kanalen, utifall du någon gång skulle passera den.





Korinthkanalen - Corinthia Peloponnesos Grekland

Den berömda Korinthkanalen som skiljer Peloponnesos från grekiska fastlandet, ansluter Korintbukten med Saroniska bukten. Korinthkanalen, men endast färdig i slutet av 19th century, var en idé och dröm som har anor från över 2000 tusen år.

Korinthkanalen Grekland - Corinthia Peloponnesos Korinthkanalen HistoryThe landremsa som förbinder Peloponnesos och grekiska fastlandet kallas "Näset". På det smalaste stället är det bara 4 miles bred, och i gamla tider kunde man se från den ena sidan till den andra.

Innan Korinthkanalen byggdes, hade skepp fått resa runt hela Peloponnesos och lagt ca 185 nautiska mil.
Det tog flera dagar i restid.

De gamla grekerna fann en lösning på problemet med de extra långa fartygen när "Diolkos" byggdes. Detta var en stenad väg, belagd med kalksten, som körde längs Schinous på Saroniska bukten till Poseidonia i Korint viken. Namnet "Diolkos" betyder en "flyttbar plattform".

Tyrannen i Korint, Periander, var den första som föreställde sig Korinthkanalen i 602BC, men den tekniska kapaciteten i gamla tider gjorde hans idé omöjlig att genomföra. Istället utvecklade han den "Diolkos", vilket mer än tjänat sitt "syfte.

Längs "Diolkos" körde "olkos", som var ett hjulförsett fordon på vilka fartyg faktiskt fick lyftas upp och tas över från ena sidan till den andra.

"Kisspaus"

Det var inte alla fartyg som använda "olkos" på grund av sin storlek, men i många fall fick lasten
på fartyg tas bort på ena sidan, och transporteras till den andra,där ett annat fartyg fick lastas.
Idag finns det fortfarande delar av "Diolkos" som man fortfarande kan se.

Det fanns många andra syftten till att starta byggandet av Korinthkanalen, men av ett antal olika skäl,
så tog aldrigprojektet fart.
Demetrius Poliorkitis, kung av Makedonien var en som försökte 300 BC,
men utan positivt resultat.

Bland skälen som stoppade honom var tron ​​på att Poseidon, havsguden, motsatte sig att
gå i Egeiska och Adriatiska havet.
Detta var också en rädsla för att stoppa



Julius Caeser, Kejsar Caligula
och Hadrian från att starta byggandet av kanalen.

Det första allvarliga försök att kanalerna konstruktionen var av kejsar Nero, som i 67AD,
meddelade åskådarna vid Isthmian spelet att han skulle gräva kanalen som skulle
"koppla samman de två haven".


Nero grävde faktiskt själv, med hjälp av en gyllene "hacka",
Den första korgen med jord och gräs tog han på sin egen rygg.
Men även om Nero hade cirka 6000 slavar som skulle arbeta på kanalen,
förverkligades aldrig kanalbygget av flera skäl, inklusive finansiella sådana.


Idén till kanalen lämnades oavslutad, tills den återupplivades igen under slutet av 1800-talet. Efter flera tjuvstarter var Korinthkanalen äntligen klar och tas i bruk, den 28 oktober 1893.





Nu är det defentivt KAFFEDAX!!!!

Kom gärna tillbaka och fortsätt läsa mina inlägg




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0